Pidän vastaanottoa Helsingin Lääkärikeskuksessa. Lisätietoja: http://www.laakarikeskus.com/ Ajanvaraus: 010 380 3838.
Pidän vastaanottoa Helsingin Lääkärikeskuksessa. Lisätietoja: http://www.laakarikeskus.com/ Ajanvaraus: 010 380 3838.
16.8.2010
Sivusto siirtyy uuteen osoitteeseen
6.8.2010
Homokysteiinin laskeminen ei auta aivohalvauksissa
2.8.2010
Kalkkitabletit lisäävät sydäninfarktin vaaraa
5.7.2010
Sokeri kohottaa verenpainetta
28.6.2010
Foolihapppo- ja B12-vitamiinilisästä ei apua sydäninfarktissa
14.6.2010
D-vitamiinista apua Crohnin tautiin?
11.6.2010
Ketogeeninen dieetti vaikeassa lapsen epilepsiassa
8.6.2010
Jalostetut lihatuotteet lisäävät diabetes- ja sydäntautiriskiä?
7.6.2010
Probiooteilla lasten lihavuutta vastaan?
1.6.2010
Prebiootti vatsanväänteiden aiheuttajana
Käyntejä kotisivuilla:
310247 kpl
D-vitamiinivalmisteetSuomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia, vaikka vuodesta 2003 lähtien D-vitamiinia on lisätty maitoon. Ongelma Suomessa on riittämätön auringonvalo ja kylmä ilmasto. Iho tuottaa riittävästi auringolle altistuessaan riittävästi D-vitamiinia elimistön tarpeisiin. Nykysin ollaan sitä mieltä, että kesällä ladatut D-vitamiinivarastot riittävät vain loppusyksyyn saakka. D-vitamiinin luultiin aiemmin olevan tärkeä lähinnä luuston kannalta. D-vitamiini kiihdyttää kalsiumin imeytymistä, ja hyväksikäyttöä avalla ja vahvistaa tällä tavalla luustoa. D-vitamiinin puute aiheuttaa lapsilla riisitautia ja aikuisilla osteomalasiaa eli luun pehmenemistä. D-vitamiinin lievä ja pitkään kestävä liian vähäinen saanti heikentää kalsiumin imeytymistä, mikä edesauttaa osteoporoosia. D-vitamiini onkin osteoporootikoille välttämätön ravintolisä. Sitä suositellaan myös vanhuksille ja pienille lapsille ainakin kolmeen ikävuoteen saakka. Myös raskaanaolevien naisten kannattaisi käyttää D-vitamiinia. Nyttemmin on huomattu, että D-vitamiinilla on monia positiivisia vaikutuksia. Väestötason poikkileikkaustutkimuksissa on jopa tullut esille, että kuolleisuus saattaa olla suurentunut niillä, jotka saavat liian vähän D-vitamiinia. Samoin diabeteksen ilmaantuminen on pienempää ja eturauhassyövän paheneminen harvinaisempaa niillä, jotka saavat runsaasti D-vitamiinia. D-vitamiinin vaikutusta on tutkittu myös lihasvoimaan. Näissä tutkimuksissa on huomattu, että riittävä D-vitamiinin saanti on yhteydessä parempaa lihasten voimantuottoon. Tutkimuksia on tehty sekä nuorilla että vanhuksilla. Eräässä tutkimuksessa havaittin vähän D-vitamiinia saavien olevan lihavampia kuin runsaasti D-vitamiinia saavien. D-vitamiinin puutos on liitetty myös alentuneeseen mielialaan. Norjalaisessa tutkimuksessa lievää depressiota pystyttiin lievittämään D-vitamiinin lisäyksellä. Eräässä toisessa amerikkalaisessa tutkimuksessa D-vitamiinilisä ei auttanut kaamosmasennuksen hoidossa, kun taas eräässä toisessa pienessä tutkimuksessa myös kaamosmasennuksen oireet lievittyivät. HUSin yhteenveto D-vitamiinista. Yhteenveto D-vitamiinilla on vaikutusta:
D-vitamiinilla voi olla vaikutusta:
Lopuksi. D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini ja se varastoituu kehoon. Lisäravinteena käytettäessä päivittäisannokset eivät siten saisi ylittää 20 mikrogrammaa eli 800 KY:tä. Talviaikaisesta ravintolisästä (esim. 10 mikrogrammaa päivässä) olisi varmaankin useille meistä hyötyä.
|